Verbindende communicatie en feedback geven

Leren spreken én luisteren vanuit verbinding.

“Waarom heb je je taak nou weer niet afgerond zoals afgesproken? Zo kan ik niet met je samenwerken!”

Misschien herken je dit soort momenten. Situaties waarin irritatie oploopt, miscommunicatie ontstaat of je het gevoel hebt dat iemand jou niet ziet of hoort. Het kan je raken, frustreren of juist stil maken.

In samenwerking — of dat nu in een team, organisatie of privé is — komen dit soort momenten vaker voor dan we denken. We verwachten iets van een ander, maar krijgen iets anders terug. Iemand komt afspraken niet na. Je praat langs elkaar heen. Je voelt je alleen staan. Of je slikt irritatie in, maar draagt het wél met je mee.

Juist dan is verbinden belangrijk. Elkaar feedback geven op een manier die ruimte maakt in plaats van verwijdering. Maar hoe doe je dat goed? En hoe breng je dat als team naar hetzelfde niveau?

“Verbinding ontstaat als je durft te zeggen wat belangrijk is, zonder de ander te verliezen.”

Verbindende communicatie ?!

In deze training onderzoeken we wat verbindende communicatie eigenlijk is.
Het is geen trucje en geen manier om je zin door te drukken. Het vraagt juist dat je oog hebt voor en kunt voelen wat je eigen behoefte én die van de ander is. Zonder oordeel, zonder verwijt.

We kijken naar:

  • hoe miscommunicatie ontstaat

  • waarom irritatie zich kan opstapelen

  • hoe je vanuit gelijkwaardigheid contact maakt

  • wat een gesprek opbouwend maakt, ook als iets lastig is

  • hoe je feedback geeft die helder én respectvol is

Door te oefenen ontdek je hoe je anders kunt reageren, hoe je spanning uit een gesprek haalt en hoe je weer naar elkaar toe beweegt.

Verbindende communicatie & feedback in de praktijk

Je leert woorden geven aan wat er bij jou speelt, zonder de ander onderuit te halen. Je ontdekt hoe je grenzen aangeeft zonder hard te worden. En hoe je feedback zo formuleert dat een ander ermee verder kan. En bovendien dat er verbinding blijft bestaan tussen jou en de ander.

De kracht zit in helderheid, menselijkheid en gelijkwaardigheid.
Niet harder praten, maar beter luisteren. Niet wegduiken, maar contact houden.

Reviews

Anderen die trainingen en workshops volgden bij Nienke:

"Je legt helder uit, wisselt theorie mooi af met wat kleine laagdrempelige oefeningen en je voelt goed aan wat er nodig is in de groep en weet daar goed op in te spelen."

"Je laat iedereen aan het woord, alles mag er zijn en de sfeer was positief, gezellig en vol vertrouwen."

"Ik heb jouw ervaren al een vrouw die goed kan luisteren maar hier lastige puntjes uit weet te pakken en weet om te zetten in positieve en inzicht gevende uitdagingen en oefeningen."

Wat het je oplevert

Na deze training begrijp je beter wat er gebeurt in lastige gesprekken. Je weet hoe je spanning kunt verminderen en hoe je feedback geeft die bijdraagt aan samenwerking. Je voelt meer rust, meer invloed én meer verbinding. Zowel voor jezelf als binnen je team.

Praktisch, ook voor werkgevers

Hoe werkt het?

  • Kleine groep: 5 tot 12 deelnemers

  • Afwisseling tussen theorie, oefenen en uitwisseling

  • Geschikt voor volwassenen met minimaal MBO-niveau

  • Geen voorbereiding nodig

Deze training wordt aangeboden:

  • in mijn praktijk in Zwolle (open inschrijving)

  • in-company, afgestemd op jullie team of organisatie

Kosten, duur en exacte invulling stemmen we persoonlijk af, zodat de training past bij jullie vraag en situatie.